طلق و پلکسی

ورق پلکسی گلاس چیست؟

اگر نمی دانید ورق پلکسی گلاس دقیقاً چیست ، جواب ساده این است: این یک جایگزین عالی برای شیشه است. پلکسی گلاس یک ماده پلاستیکی است که در قرن گذشته اختراع شده است. این ورق ها شفاف ، انعطاف پذیر و قوی است و در بسیاری از بخش ها از جمله چاپ استفاده می شود.

در این مقاله ، ما در مورد اینکه  ورق پلکسی گلاس چیست و چاپ بر روی ورق های پلکسی گلس چگونه است صحبت خواهیم کرد .

دلایل برتری پلکسی گلاس نسبت به شیشه : 

1- این ورق ها انعطاف پدیر و قوی هستند  مقاومتی حدود 5 برابر بیشتر از شیشه دارند.

2- ورق های طلق پلکسی گلاس به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز مورد استفاده قرار می گیرندکه تبادل حرارتی آن با محیط نسبت به شیشه 10 درصد کمتر است.

3- طلق پلکسی گلاس به علت دارا بودن مواد ضد UV در برابر اشعه خورشید از شفافیت آن کاسته نمی شود این در حالی است که شفافیت شیشه حدود 90 درصد و شفافیت این ورق ها 92 درصد می باشد.

 

پلکسی گلاس چیست؟

پلکسی گلاس یک ماده پلاستیکی است که از پلیمرهای متیل متاکریلات ، یک استر اسید متاکریلیک ساخته شده است. نام فنی این ماده پلی متیل متاکریلات (یا کوتاه شده PMMA ) است ، اما در بسیاری از نام های تجاری دیگر مانند Perspex ، Acrylite ، Acrylplast ، Lymacryl ، Lucite Acrivill ، Altuglas ، Perclax ، Oroglas ، Trespex و Vitroflex نیز می رود. با این حال ، اصلی ترین و معروف ترین نام تجاری آن پلکسی گلاس (Plexiglas) است.

همانطور که گفتیم ، پلکسی گلاس جایگزین بسیار خوبی برای شیشه است. به همین دلیل به شیشه های اکریلیک نیز معروف است و یکی از پرکاربردترین مواد پلاستیکی است. اگرچه بر خلاف شیشه ، بسیار انعطاف پذیر و حتی شفاف تر است (ضریب انتقال آن 0.93 است ، در حالی که شیشه بین 0.8 تا 0.90 است).

از طرف دیگر ، پلکسی گلاس آسان تر خراش داده می شود ، بنابراین برای مصارف مکانیکی مناسب نیست و گرد و غبار را به خود جلب می کند. همچنین به مرور زمان زرد می شود.

ویژگی های ورق پلکسی گلاس ، آن را برای انواع کاربردها ، از معماری گرفته تا زیست پزشکی و مهندسی ، مناسب می کند. اما کاربردی که ما به آن علاقه مند هستیم ، البته چاپ روی ورق های پلکسی گلاس است. ما به زودی به این موضوع خواهیم پرداخت ، اما قبل از انجام این کار ، ما می خواهیم به شما بگوییم که چگونه و کجا پلکسی گلاس به وجود آمد.

 

ورق پلکسی گلاس

 

تاریخچه مختصری از پلکسی گلاس :

در یک مقاله در مورد پلکسی‌گلاس، بی‌توجهی به اصل آن، بی‌مبالاتی است. همانند بسیاری از مطالب امروزه، پلکسی‌گلاس در آلمان در طول قرن گذشته اختراع شد.

شیمیدان ” ” Otto Röhm  در سال ۱۹۰۱ به این ایده رسید، اما ۳۰ سال دیگر طول کشید تا چگونگی بازاریابی آن را بررسی کند. تا سال ۱۹۳۳ با کمک همکار خود “والتر بائر “و شرکت او Rohm & Haas  فروش ورق های پلکسی در بازار شروع شد.

هر کسی که علاقه مند به تاریخ فناوری مواد باشد باید به این صفحه در مورد اختراع پلکسی گلاس نگاه کند.

چاپ بر روی پلکسی گلاس :

چاپ پلکسی‌گلاس می‌تواند برای چاپ علایم، پوسترهای تبلیغاتی، یا عکس‌های بزرگ و متوسط مورد استفاده قرار گیرد. مناسب برای استفاده در فضای داخلی و هم در فضای باز و هم یک راه حل برای تزئین غرفه تجاری و یا تزیین آپارتمان است. یا حتی ایجاد یک طرح مدرن برای تابلو اطلاعات و رویدادهای شما. پلاک های پلکسی گلاس برای دفتر شما یا علایم موزه ایده‌آل هستند.

علاوه بر قدرت انعطاف‌پذیری، پلکسی‌گلاس دو ویژگی دارد که برای چاپ عالی هستند: شکل گیری  آسان و شفاف است. این به این معنی است که شما می‌توانید یک علامت و نشانه پلکسی‌گلاس را در شکل سفارشی ایجاد کنید.

اولین گزینه برای چاپ علائم پلکسی گلاس  ، پانل های تبلیغاتی یا عکس ها را انتخاب کنید. در این حالت ، شما می توانید بین ضخامت های مختلف و بین یک صفحه شفاف (که می تواند به عنوان جایگزینی برای شیشه استفاده شود) یا یک پلاک با نور پس زمینه را انتخاب کنید. ابعاد برای  قالب سفارشی و مختلف است ، در حالی که فرمت های مختلف مستطیلی و مربعی استاندارد وجود دارد.

 

در این مقاله به توضیح این که پلکسی گلاس چیست ، و مزایای چاپ بر روی آن پرداختیم. تجربه شما با این نوع ورق ها چیست؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *